Lyhenteiden selitykset: OEJ: Oikea EtuJalka. VEJ: Vasen EtuJalka. OTJ: Oikea TakaJalka. VTJ: Vasen TakaJalka. MEJ/MTJ: Molemmat EtuJalat/TakaJalat. Viivat: Pitkä vihreä = Rakenteen mukainen jalan akseli/varvasakseli. Lyhyt vihreä = Rakenteen mukainen kannatinpinnan kulma sääriluuhun nähden. Punainen = Rakenteen vastainen kannatinpinnan kulma sääriluuhun nähden. Valkoinen viiva: VEJ rakenteen mukainen pitkittäinen varvasakseli. Rakennearviointi/jalka-asennot: OEJ pitkittäinen varvasakseli jokseenkin suora, VEJ hyvin lievästi suppuvarpainen (valkoinen viiva). MTJ pitkittäinen varvasakseli suora. Sivuttaisia varvasakseleita ei kuvattu. Kaviot pitkähköt, mistä kielii putkilokerrosten lievä taipuma (flare). Valmentajan mukaan vuoluvara vähissä kavioiden aiemman liiallisen pituuden vuoksi. Tilanne korjaantunee, kun kaviot ovat nyt lähempänä ihannemittaansa ja niitä voidaan lyhentää myöhemmin vielä hieman lisää askelpituuden kärsimättä, kuitenkin kasvattaen askeltiheyttä. Liike: Kaikissa jaloissa liikevirheitä. Kaikkien jalkojen laskeutumis-tukeutumisvaihe kaksivaiheinen, ulkosyrjä edellä. OEJ-OTJ käyvät suuremmissa nopeuksissa erittäin lähellä toisiaan, etujalan osuessa välillä takajalan suojaan. Kerivä liike kaikissa jaloissa voimakas, mutta korjaantunee paljon vähäisemmäksi kun kavioita saadaan lyhennettyä ja pitkittäiset varvasakselit korjataan jalkojen rakenteen mukaisiksi. Ellei tämä riitä, niin OEJ pyörähdyspistettä siirrettävä 1-2 mm taaksepäin, VEJ riittänee pelkkä pitkittäisen varvasakselin korjaaminen. Diagonaalinen synkronisaatio jalkaparilla VEJ-OTJ varsin hyvä, OEJ-VTJ vaillinainen. Molempia tulee vielä hienosäätää, kun hevonen on sopeutunut vuolumuutoksiin. Hevosen rungossa lievää pitkittäistä kiertoa liikkeessä, mikä korjaantunee vuolumuutosten myötä. Tällä hetkellä hevonen astuu jalat liian lähelle pitkittäistä keskilinjaansa ja näin kiertää runkoaan, mikä vie merkittävän paljon lihastehoa ja on pois eteenpäin vievästä tehosta. Kokemus on osoittanut, että jalkojen pitkittäisten varvasakselien korjaaminen rakenteen mukaisiksi poistaa tämän virheliikkeen, kasvattaa nopeutta, tuo liikkeeseen rentoutta ja myös lisää ravin varmuutta. Nopeutta saataneen lisää sekä tämän ansiosta, että kavioiden lyhentämisen myötä tulevan askeltiheyden kasvun myötä. Huom! VEJ tarkasteluasento jäänyt kuvaamatta (kuvaajan virhe), samoin kavioiden alapuolelta kuvat jääneet ottamatta tiukan aikataulun puitteissa (kavioiden puhdistaminen olisi pitänyt myös tehdä ennen alapuolelta kuvaamista). Rakennearviot ja vuolun/kengityksen korjausehdotukset ovat ulkomuistista ja videolta näkyvien liikevirheiden perusteella tehtyjä. Lattian epätasaisuudet vaikuttavat voimakkaasti jalka-asentoihin hevosen painon ollessa jalan päällä, joten ao. tilanteessa otetut kuvat ja niihin piirretyt pitkittäiset jalan linjat ovat viitteellisiä. Etukenkien aihiot liian kapeat ja kenkien sovitukset sisäkannoilta ahtaat, painaen osin kantakulmatukeen ja mahdollisesti myös anturaan. Pikainen korjaus suositeltavaa, kuten myös aihioltaan leveämmän kengän käyttäminen. MEJ kenkien sovitus olisi saatava tukemaan kantoja paremmin, erityisesti sisäkantaa. Tässä on kuitenkin tehtävä kompromissi kengän sovituksen suhteen siten, ettei hevonen ala polkea kenkiä irti. MTJ pitkittäisen varvasakselin korjaamisen lisäksi tulee kiinnittää huomiota kavion symmetriaan alapuolelta katsottuna (mediolateraalinen balanssi). Tällä kuormitus saadaan jakaantumaan mahdollisimman tasaisesti putkilokerrokselle, mikä estää paikallisten kuormituspiikkien syntymistä. Kavion muoto pysyy myös paremmin symmetrisenä. LISÄYKSET: VEJ pitkittäinen varvasakseli korjataan rakenteen mukaiseksi vuolemalla hieman enemmän kannatinpintaa kavion ulkopuoliskolta siten, että sääriluun ja kannatinpinnan väliseksi kulmaksi tulee 90 astetta. Takakavioissa sama, sääriluun ja kannatinpinnan välisen kulman tulee olla 90 astetta. Videolta nähdyn liikevirheen perusteella sisäpuoli olisi nyt kummassakin takakaviossa ulkupuolta matalampi. Takajalkojen tarkasteluasennin kuvista se ei valitettavasti näy kovin hyvin, mistä syystä en piirtänyt punaista viivaa niihin.